Анотація
Представлений поліфонічний аналіз єдиної фуги в творчості М. Равеля, яка часто згадується в музичних роботах, але докладно не аналізується. Акцент зроблено на особливостях стретної імітації, головного засобу розвитку. На перший погляд традиційна триголосна фуга (однотипна з утриманим протискладенням, трьохчастинна, стійко-тональна) має своєрідні тему і утримане протискладeння (майже другу тему). Тринадцять стрет, в яких по черзі змінюються тема та протискладення, неухильно ускладнюють початковий тематизм, змінюють його, формуючи арки один з одним, створюючи обманні ситуації «неполіфонічної» фактури, показуючи напружену ладову роботу. Фуга демонструє високий рівень поліфонічного майстерності композитора.
Посилання
1. Базарнова В. Взаимодействие динамики и статики как одна из стилистических основ гармонии Равеля//Проблемы музыкального стиля. Москва: Музыка, 1982. С. 89–104.
2. Гнатів Т. Ф. Музична культура Франції рубежу ХІХ–ХХ століть. Київ: Музична Україна, 1993. С. 112–198.
3. Дмитриев А. Полифония как фактор формообразования. Ленинград: Гос.муз. издательство, 1962. С. 379–385.
4. Жаркова В. Б. Прогулки в музыкальном мире Мориса Равеля (в поисках смысла послания мастера). Киев: Автограф, 2009. С. 96–99.
5. Золотарев В. Фуга: Руководство к практическому изучению. Москва: Музыка, 1965. С. 94–115.
6. Ровенко О. І. Стретна імітація. Київ: Музична Україна, 1976. 88 с.
7. Ровенко А. И. Практические основы стреттно-имитационной полифонии: Учебное пособие. Москва: Музыка, 1986. 151 с.
8. Скребков С. С. Теория имитационной полифонии. Киев: Музична Україна, 1983. 143 с.
9. Теория современной композиции. М.: Музыка, 2005. С. 202–227.
10. Фраенов В. П. Учебник полифонии. Москва: Музыка, 1987. С. 54.
11. Чугаев А. Г. Учебник контрапункта и полифонии. Москва: Композитор, 2009. С. 203.
12. Rovenko O. Grundlagen der Engfü hrungskontrapunktik. Musicologia Berolinensia. Bd12. Verlag Ernst Kuhn. Berlin, 2004. 241 s.
13. Равель М. Могила Куперена. Сюита для фортепиано. Москва: Музыка, 1971. С. 6–8.
References
1. Bazarnova, V. (1982). The interaction of dynamics and statics as one of the stylistic bases of Ravel's harmony // Problems of musical style. Moscow: Music, P. 89–104.
2. Gnativ, T.F. (1993). Music culture of France at the turn of the XIX–XX centuries. Kiev: Music Ukraine, P. 112–198.
3. Dmitriev, A. (1962). Polyphony as a Factor of Formation. Leningrad: Gos.muz. publishing house, P. 379–385.
4. Zharkova, V.B. (2009). Walks in the music world of Maurice Ravel (in search of the meaning of the message of the master). Kiev: Autograph, pp. 96–99.
5. Zolotarev, V. (1965). Fugue: A guide to practical study. Moscow: Music, pp. 94–115.
6. Rovenko, A.І. (1976). Close imitation. Kiev: The Musical Ukraine, 88 p.
7. Rovenko, A.I. (1986). Practical bases of stretch-imitation polyphony: Textbook. Moscow: Music, 151 p.
8. Skrebkov, S.S. (1983). The theory of imitation polyphony. Kiev: Music Ukraine, 143 p.
9. The theory of modern composition. Moscow: Music, 2005. S. 202–227.
10. Fraenov, V.P. (1987). The polyphony textbook. Moscow: Music, P. 54.
11. Chugaev, A.G. (2009). Textbook of counterpoint and polyphony. Moscow: Composer, P. 203.
12. Rovenko, O. (2004). Grundlagen der Engfü hrungskontrapunktik. Musicologia Berolinensia. Bd12. Verlag Ernst Kuhn. Berlin, 241 s.
13. Ravel, M. (1971). The grave of Couperin. Suite for piano. Moscow: Music, pp. 6–8.
2. Гнатів Т. Ф. Музична культура Франції рубежу ХІХ–ХХ століть. Київ: Музична Україна, 1993. С. 112–198.
3. Дмитриев А. Полифония как фактор формообразования. Ленинград: Гос.муз. издательство, 1962. С. 379–385.
4. Жаркова В. Б. Прогулки в музыкальном мире Мориса Равеля (в поисках смысла послания мастера). Киев: Автограф, 2009. С. 96–99.
5. Золотарев В. Фуга: Руководство к практическому изучению. Москва: Музыка, 1965. С. 94–115.
6. Ровенко О. І. Стретна імітація. Київ: Музична Україна, 1976. 88 с.
7. Ровенко А. И. Практические основы стреттно-имитационной полифонии: Учебное пособие. Москва: Музыка, 1986. 151 с.
8. Скребков С. С. Теория имитационной полифонии. Киев: Музична Україна, 1983. 143 с.
9. Теория современной композиции. М.: Музыка, 2005. С. 202–227.
10. Фраенов В. П. Учебник полифонии. Москва: Музыка, 1987. С. 54.
11. Чугаев А. Г. Учебник контрапункта и полифонии. Москва: Композитор, 2009. С. 203.
12. Rovenko O. Grundlagen der Engfü hrungskontrapunktik. Musicologia Berolinensia. Bd12. Verlag Ernst Kuhn. Berlin, 2004. 241 s.
13. Равель М. Могила Куперена. Сюита для фортепиано. Москва: Музыка, 1971. С. 6–8.
References
1. Bazarnova, V. (1982). The interaction of dynamics and statics as one of the stylistic bases of Ravel's harmony // Problems of musical style. Moscow: Music, P. 89–104.
2. Gnativ, T.F. (1993). Music culture of France at the turn of the XIX–XX centuries. Kiev: Music Ukraine, P. 112–198.
3. Dmitriev, A. (1962). Polyphony as a Factor of Formation. Leningrad: Gos.muz. publishing house, P. 379–385.
4. Zharkova, V.B. (2009). Walks in the music world of Maurice Ravel (in search of the meaning of the message of the master). Kiev: Autograph, pp. 96–99.
5. Zolotarev, V. (1965). Fugue: A guide to practical study. Moscow: Music, pp. 94–115.
6. Rovenko, A.І. (1976). Close imitation. Kiev: The Musical Ukraine, 88 p.
7. Rovenko, A.I. (1986). Practical bases of stretch-imitation polyphony: Textbook. Moscow: Music, 151 p.
8. Skrebkov, S.S. (1983). The theory of imitation polyphony. Kiev: Music Ukraine, 143 p.
9. The theory of modern composition. Moscow: Music, 2005. S. 202–227.
10. Fraenov, V.P. (1987). The polyphony textbook. Moscow: Music, P. 54.
11. Chugaev, A.G. (2009). Textbook of counterpoint and polyphony. Moscow: Composer, P. 203.
12. Rovenko, O. (2004). Grundlagen der Engfü hrungskontrapunktik. Musicologia Berolinensia. Bd12. Verlag Ernst Kuhn. Berlin, 241 s.
13. Ravel, M. (1971). The grave of Couperin. Suite for piano. Moscow: Music, pp. 6–8.