«Altri canti d'amor tenero arciero» from the «Eighth Book» of the madrigals Claudio Monteverdi: the integrity of the musical composition
PDF (Українська)

Keywords

madrigal, affect, musical rhetoric, rhetorical figure, embodiment, Monteverdi, baroque

How to Cite

Pieshkova, V. (2018). «Altri canti d’amor tenero arciero» from the «Eighth Book» of the madrigals Claudio Monteverdi: the integrity of the musical composition. Kyiv Musicology, (57), 153-163. https://doi.org/10.33643/kmus.2018.57.13

Abstract

For the first time in the Ukrainian musicology madrigal «Altri canti d'Amor tenero arciero» is represented with interlinear translation into Ukrainian. The principle of the composer's work with poetic text and the use of musical-rhetorical figures is described. Specific features of the composer's work with poetic text in this madrigal are specified. The logic of creating a holistic musical composition is revealed.

https://doi.org/10.33643/kmus.2018.57.13
PDF (Українська)

References

1. Захарова О. Риторика и западноевропейская музыка XVII – первой половины XVIII века: принципы, приемы. Москва : Музыка, 1983. 79 с.
2. Ксенофонт. Анабасис // Историки Греции / пер. С. Ошерова, сост. и ред. Т. А. Миллер, примеч. М. Л. Гаспарова и Т. А. Миллер. Москва : Художественная литература, 1976. 432 с.
3. Лобанова М. Западноевропейское музыкальное барокко: проблемы эстетики и поэтики. Москва : Музыка, 1994. 320 с.
4. Латинско-русский словарь. Дворецкий И. Х. 2-е изд., перераб. и доп. Москва : Радуга, 1976. 1096 с.
5. Латинско-русский и русско-латинский словарь / сост. А. В. Подосинов, Г. Г. Козлова, А. А. Глухов, А. М. Белов ; под общ. ред. А. В. Подосинова. Москва : Наука, 2004. 744 с.
6. Майстер X. Музыкальная риторика: ключ к интерпретации произведений И. С. Баха. Mосква : Классика-XXI, 2013. 112 с.
7. Мальцева А. Музыкально-риторические фигуры барокко: проблемы методологии анализа (на материале лютеранских магнификатов XVII века) : дисс. … канд. искусствоведения. 17.00.02 – Музыкальное искусство. Новосибирск, 2013. 340 с.
8. Насонов Р. А. Музыкальная риторика Афанасия Кирхера: к истории «готовых слов» // Музыкальная наука на постсоветском пространстве: материалы междунар. интернет-конференции. Москва : РАМ им. Гнесиных, 2010. URL: http://2010.gnesinstudy.ru/wp-content/uploads/2010/03/Nasonov.pdf (дата обращения: 05.02.2018).
9. Насонов Р. Музыкальная риторика Иоганна Иоахима Кванца // Nauchnyy vestnik Moskovskoy konservatorii. Москва, 2013. № 1. С. 162–168.
10. Пєшкова В. Мадригал К. Монтеверди «Hor che’l ciel e la terra» («Час, когда небо и земля»): особенности воплощения поэтического текста. Київське музикознавство. Київ, 2016. Вип. 54. С. 79–85.
11. Шип С. Методологическое значение доктрины о музыкальной риторике в немецком и украинском музыкознании//Київське музикознавство Київ-Dusseldorf, 2011. Вип. 37. С. 23–49.
12. Bartel D. Musica Poetica: Musical-Rhetorical Figures in German Baroque Music: University of Nebraska Press, 1997. 471 p.
13. Buelow G. J. Music and Rhetoric in The New Grove Dictionary of Music and Musicians, ed. Stanley Sadie, vol. 15, 1980. P. 793–803.
14. Cipollone E. Musica rhetoricans. Fra figure di Sciarrino, Unités Sémiotiques Temporelles e Figurenlehren barocche. Tesi di laurea in filosofia. Sessione I. Anno accademico 2005–2006. URL: http://elvio.cipollone.free.fr/papers/MusicaRhetoricans.pdf (дата звернення 01.02.2018).
15. Marchioro G. La musica dell'anima. Libreria universitaria edizioni, Limena (PD). 2016, 174 p.
16. Restani D. Musica e retorica tra Grecia e Roma. URL: http://www.oilproject.org/lezione/musica-e-retorica-tra-grecia-e-roma-20116.html (дата звернення 16.02.2018).
17. Solci R. La retorica musicale e le sue architetture simboliche ed espressive. Corso di: Analisi dei repertori – modulo compositivo (Triennio) PARTE V. URL: http://websolci.altervista.org/attachments/article/13/ADR-Parte-05-a La%20Retorica%20musicale.pdf (дата звернення 30.10.2017).

References
1. Zakharova, O. (1983). Rhetoric and western European music XVII – the first half of the XVIII century: principles, techniques. Moscow, Muzyka. 78 р. [in Russian].
2. Xenophon. (1983). Anabasis. (S. Osherova, Trans.) Moscow, Khudozhestvennaya literatura. 432 р. [in Russian].
3. Lobanova, M. (1994). Western European musical baroque: problems of aesthetics and poetics. Moscow, Muzyka. 320 р. [in Russian].
4. Latin-Russian Dictionary, (1976). Dvoretsky I. H. Moscow, Raduga. 1096 p. [in Russian].
5. Latin-Russian and Russian-Latin dictionary, (2004). A. V. Podosinov, G. G. Kozlova, A. A. Glukhov, A. M. Belov. Moscow, Nauka. 744 p. [in Russian].
6. Meister, Н. (2013). Musical rhetoric: the key to the interpretation of the works of J. S. Bach. Moscow, Klassika-XXI. 112 р. [in Russian].
7. Maltseva, A. (2013). Musical-rhetorical figures of the baroque: problems of the methodology of analysis (based on the material of the lutheran magnificates of the 17th century). Candidate’s thesis. Novosibirsk, Muzykal'noye iskusstvo. 340 р. [in Russian].
8. Nasonov, R. A. (2010). The musical rhetoric of Athanasius Kircher: to the history of «ready-made words». Moscow, RAM im. Gnessin. Available at: http://2010.gnesinstudy.ru/wp-content/uploads/2010/03/Nasonov.pdf. [Accessed 05.02.2018].
9. Nasonov, R. (2013). Musical rhetoric of Johann Joachim Kwantz. Nauchnyy vestnik Moskovskoy konservatorii. Moscow. рр. 162–168 [in Russian].
10. Pieshkova, V. (2016). Madrigal K. Monteverdi «Hor-che'l ciel e la terra» («The time when heaven and earth»): features of the embodiment of the poetic text. Kyyivsʹke muzykoznavstvo 56, pp. 79–85 [in Russian].
11. Schip, S. (2011). Methodological significance of the doctrine of musical rhetoric in german and ukrainian musicology. Kyyivsʹke muzykoznavstvo 37. pp. 23–49 [in Russian].
12. Bartel, D. (1997). Musica Poetica: Musical-Rhetorical Figures in German Baroque Music. University of Nebraska Press. 471 p. [in English].
13. Buelow, G. J. (1980). Music and Rhetoric in The new Grove dictionary of music and musicians 15. pp. 793–803 [in English].
14. Cipollone E. (2006). Rhetoricians music. Among the figures of Sciarrino, Unités Sémiotiques Temporelles and Baroque Figurenlehren. Anno accademico. Available at: http://elvio.cipollone.free.fr/papers/MusicaRhetoricans.pdf [in Italian] [Accessed 01.02.2018].
15. Marchioro, G. (2016). The music of the soul. Libreria universitaria edizioni, Limena (PD). 174 p. [in Italian].
16. Restani, D. Music and rhetoric between Greece and Rome. Available at: http://www.oilproject.org/lezione/musica-e-retorica-tra-grecia-e-roma-20116.html [in Italian] [Accessed 16.02.2018].
17. Solci, R. Musical rhetoric and its symbolic and expressive architectures. Available at: http://websolci.altervista.org/attachments/article/13/ADR-Parte-05-a La%20Retorica%20musicale.pdf [Accessed 30.10.2017].