Genre imagery in the poetics of the twentieth century piano art
PDF (Русский)

Keywords

image, genre, style, stylization, piano music, the twentieth century, playing the piano

How to Cite

Daping, Z. (2018). Genre imagery in the poetics of the twentieth century piano art. Kyiv Musicology, (57), 254-270. https://doi.org/10.33643/kmus.2018.57.22

Abstract

Basing on the philosophical, psychological and musicological ideas about the imaginative content, genre and style of music, the author deduces the definition of the «genre imagery» concept, reveals the stylistic basis of this type of artistic sense of music, notes the peculiarities of the 20th century composers’ attitude to the genre-based musical creativity, emphasizes the importance of stylization in the poetics of modern music and analyzes the manifestations of genre imagery in D. Ligeti’s cycle «Musica ricercata». The obtained results make it possible to plan the development of methods for modern works mastering in the process of pianists training.

https://doi.org/10.33643/kmus.2018.57.22
PDF (Русский)

References

1. Алексеев А. Д. История фортепианного искусства : учебник : в 3 ч. Ч. 1–2. 2-е изд., доп. Москва : Музыка, 1988. 415 с.
2. Біла К. Жанрово-стильова модель як універсальна аналітична система // Студії мистецтвознавчі. 2008. Число 2. С. 107.
3. Гаккель Л. Фортепианная музыка ХХ века : Очерки. Ленинград ; Москва : Советский композитор, 1976. 296 с.
4. Иоффе И. И. Синтетическая история искусств : Введение в историю художественного мышления. Ленинград : ОГИЗ, 1933. 570 с.
5. Клин В. О музыке. Теория жанра и жанры фортепианной литературы. Киев : Музична Україна, 1985. 351 с
6. Леонтьев А. Н. Некоторые проблемы психологии искусства // Избранные психологические произведения : в 2 т. Т. ІІ. Москва : Педагогика, 1983. С. 232–239.
7. Лобанова М. Дьёрдь Лигети – эстетические взгляды и творческая практика 60–70-х годов (Критика и размышления) // Теория и практика современной буржуазной культуры: проблемы критики : сборник трудов. Москва : ГМПИ им. Гнесиных, 1987. Вып. 94. С. 140–172.
8. Михайлов М. Стиль в музыке : Исследование. Ленинград : Музыка, 1981. 262 с.
9. Назайкинский Е. В. Стиль и жанр в музыке : учебное пособие. Москва : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2003. 248 с.
10. Ольховиков Д. Б. «Образность» как категория филологического описания текста // Res Linguistica. Москва : Academia, 1999. С. 338–357.
11. Платонов К. К. Краткий словарь системы психологических понятий. Изд. второе, перераб. и доп. Москва : Высшая школа, 1984. 174 с.
12. Популярная художественная энциклопедия / под ред. В. М. Полевого. Москва : Издательство «Советская энциклопедия», 1986. URL: https://dic.academic.ru/dic.nsf/enc_pictures/3093 (дата обращения: 10.05.2018).
13. Роднянская И. Б. Образ // Литературная энциклопедия терминов и понятий / под ред. А. Н. Николюкина. Москва : НПК Интелвак, 2001. С. 669–674.
14. Словарь лингвистических терминов / ред. и сост. Т. В. Жеребило. Изд. 5-е, испр. и доп. Назрань : Пилигрим, 2010. 485 с.
15. Сохор А. Эстетическая природа жанра в музыке // А. Сохор. Вопросы социологии и эстетики музыки. Статьи и исследования / ред.-сост. М. Арановский. Т. 2. Ленинград : Сов. композитор, 1981. С. 231–293.
16. Философский энциклопедический словарь / гл. ред. : Ф. Ильичев, П. Н. Федосеев, С. М. Ковалев, В. Г. Панов. Москва : Сов. энциклопедия, 1983. 840 с.
17. Шип С. Жанр музичний // Українська музична енциклопедія. Т. 2 [Е–К] / редкол. Г. Скрипник (голова) та ін. ; НАН України ; ІМФЕ ім. М. Т. Рильського. Київ : Вид. Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології НАН України, 2008. С. 69–72.
18. Шип С. Стилизация как художественно-выразительный прием в современной украинской музыке // Проблемы музыкальной культуры. Вып. 2. Киев : Музична Україна, 1989. С. 86–104.
19. Burge D. Twentieth-Century Piano Music. New York : Schirmer Books, 1990. 284 р.
20. Lan Ping-Ting. New Resources in Twentieth-Century Piano Music and Richard Wilson’s Eclogue : Doctor of Musical Arts dissertation (Performance). Denton : University of North Texas, 1974. 89 p.
21. Shockley A. The Contemporary Piano : A Performer and Composer’s Guide to Techniques and Resources. Lanham : Rowman & Littlefield Publishers, 2018. 268 p.
22. Kirby F. E. A Short History of Keyboard Music. New York : Free Press, 1966, 534 p.
23. Gartner K. R. The Expansion of Pianism since 1945 : Ph.D. Thesis. New York : New York University, 1979. 388 p.

References
1. Alekseev, A. (1988). History of piano art. Vol. 2. Moscow: Muzyka [in Russian].
2. Bila, K. (2008). Genre-style model as a universal analytical system. Studiyi mystetstvoznavchi, 2, p. 107 [in Ukrainian].
3. Gakkel, L. (1976). Piano music of the twentieth century. Leningrad;-Moscow: Sovietskii kompozitor [in Russian].
4. Ioffe, I. (1933). Synthetic art history: An introduction to the history of artistic thinking. Leningrad: OGIZ [in Russian].
5. Klin, V. (1985). About music. The genre theory and genres of piano literature. Kiev: Muzichna Ukrayina [in Russian].
6. Leontiev, A. (1983). Some problems of the psychology of art. Izbrannyie psihologicheskie proizvedeniya. Vol. II. Moscow: Pedagogika [in Russian].
7. Lobanova, M. (1987). György Ligeti – aesthetic views and creative practice of 60–70s (Criticism and Reflections). Teoriya i praktika sovremennoy burzhuaznoy kultury: problemy kritiki, 94, pp. 140–172 [in Russian].
8. Mihailov, M. (1981). Style in music. Leningrad: Muzyka [in Russian].
9. Nazaykinskiy, E. (2003). Style and genre in music. Moscow: VLADOS [in Russian].
10. Olhovikov, D. (1999). “Image” as a category of a philological description of the text. Res Linguistica. Moscow: Academia, pp. 338–357 [in Russian].
11. Platonov, K. (1984). Concise Dictionary of the system of psychological concepts. Moscow: Vysshaya shkola [in Russian].
12. Polevoi, V. (Ed.). (1986). Popular Art Encyclopedia. Moscow: Sovetskaya entsiklopediya. [online] Available at: https://dic.academic.ru/dic.nsf/enc_pictures/3093 [Accessed 10 May 2018] [in Russian].
13. Rodnyanskaya, I. (2001). Image. Literaturnaya entsiklopediya terminov i ponyatiy. A. Nikolyukin (Ed.). Moscow: NPK Intelvak, pp. 669–674 [in Russian].
14. Zherebilo, T. (Ed.). (2010). Dictionary of linguistic terms. Nazran: Piligrim [in Russian].
15. Sohor, A. (1981). The aesthetic nature of the genre in music. Voprosy sotsiologii i estetiki muzyki. Statti i issledovaniya. M. Aranovskiy (Ed.). Vol. 2. Leningrad: Sovetskiy kompozitor, pp. 231–293 [in Russian].
16. Ilichev, F. (Eds.). (1983). Philosophical Encyclopedic Dictionary. Moscow: Sovetskaya Entsiklopediya [in Russian].
17. Ship, S. (2008). Genre musical. Ukrayinska muzichna entsiklopediya. Vol. 2. G. Skripnik (Eds.). Kyiv: Vydavnytstvo Instytutu mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnologiyi NAN Ukrayiny, pp. 69–72 [in Ukrainian].
18. Ship, S. (1989). Stylization as an artistic and expressive technique in contemporary Ukrainian music. Problemy muzyikalnoy kultury, 2, pp. 86–104 [in Russian].
19. Burge, D. (1990). Twentieth-Century Piano Music. New York: Schirmer Books [in English].
20. Lan, Ping-Ting (1974). New Resources in Twentieth-Century Piano Music and Richard Wilson’s Eclogue. D.M.A. thesis (Performance). Denton: University of North Texas [in English].
21. Schokley, A. (2018). The Contemporary Piano. A Performer and Composer’s Guide to Techniques and Resources. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers [in English].
22. Kirby, F. (1966). A Short History of Keyboard Music. New York: Free Press [in English].
23. Gartner, K. (1979). The Expansion of Pianism since 1945. Ph.D. thesis. New York: New York University [in English].