Сольна кантата барокової доби: проблема визначення жанрового інваріанту
PDF

Ключові слова

сольна кантата, жанр, жанровий інваріант

Як цитувати

Omelchenko-Aghaie Koohi, G. (2019). Сольна кантата барокової доби: проблема визначення жанрового інваріанту. Київське музикознавство, (58), 20-30. https://doi.org/10.33643/kmus.2019.58.02

Анотація

Статтю присвячено жанру сольної кантати, який є найменш дослідженим та невиокремленим із групи кантатних жанрів. Метою статті є визначення особливостей жанру через визначення його інваріанту. Методологія дослідження полягає у використанні аналітичного та історичного методів дослідження, а також методу жанрового аналізу. Наукова новизна статті – у виявленні та обґрунтуванні основних параметрів жанрового інваріанту сольної кантати доби бароко, що може стати основою для дослідження перетворень жанру в наступних історичних епохах. Висновки. Жанру сольної кантати доби бароко властиві параметри, що дозволяють стверджувати про його самостійність та самобутність.

https://doi.org/10.33643/kmus.2019.58.02
PDF

Посилання

1. Арановский М. Структура жанра и современная ситуация в музыке // Музыкальный современник. Вып. 6. Москва : Советский композитор, 1987. С. 5–44.
2. Драч И. Художественная выразительность итальянского бельканто как системы музыкального интонирования // Из истории национальных оперных школ. Киев : Киевская госконсерватория, 1988. С. 64 76.
3. Конен В. Театр и симфония. Роль оперы в формировании классической симфонии. Москва : Музыка, 1968. 349 с.
4. Копитько Н. Камерная кантата как эстетический феномен // Старонкі гісторыі беларускай музыкі. Вып. 8. Мінск, 2005. С. 196–203.
5. Левик Б. Кантата // Музыкальная энциклопедия : в 6 т. / гл. ред. Ю. Келдыш. Т. 2. Москва : Сов. энциклопедия, 1974. С. 697 700.
6. Лобанова М. Западноевропейское музыкальное барокко: проблемы эстетики и поэтики. Москва : Музыка, 1994. 318 с.
7. Музыкальный словарь Гроува / пер. с англ., ред. и дополн. Л. Акопяна. Москва : Практика, 2001. 1095 с.
8. Назайкинский Е. Стиль и жанр в музыке. Москва : Гуманитарный издательский центр ВЛАДОС, 2003. 248 с.
9. Стахевич А. Искусство bel canto в итальянской опере XVII–XVIII веков. Харьков : ХДАК, 2000. 156 с.
10. Терещенко А. Українська радянська кантата і ораторія (1917–1945). Київ : Наукова думка, 1980. 216 с.
11. Тукова І. Функціонування інструментальних жанрових моделей західноєвропейського бароко в українській музиці другої половини ХХ ст. : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2003. 19 с.
12. Хохловкина А. Советская оратория и кантата. Москва : Музгиз, 1955. 147 с.
13. Ярко М. Жанрово-стильові особливості сучасної камерної кантати (на матеріалі творчості українських композиторів 70 80 рр. ХХ ст.) : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.02. Київ, 1991. 16 с.
14. Fortune N., Timms K., Boyd M., Krummacher Fr., Tanley D. Cantata // The New Grove Dictionary of Music and Musicians. 6th ed. / ed. by S. Sadie. London : Macmillan Publishers, 1980. Vol. 3. P. 694–718.
15. Kennedy M. Cantata // The Oxford Dictionary of Music. 2nd ed. Oxford ; New York : Oxford University Press, 2006. P. 976.
16. Miller R. On the Art of Singing. New York ; Oxford : Oxford University Press, 1996. 336 р.

1. Aranovsky, M. (1987). The structure of the genre and the current situation in music. Muzykalnyy sovremennik, 6, pp. 5–44 [in Russian].
2. Drach, I. (1988). Artistic expressiveness of the Italian belcanto as a system of musical intonation. Iz istorii natsionalnykh opernykh shkol, pp. 64 76 [in Russian].
3. Konen, V. (1968). Theater and Symphony. The role of opera in the formation of the classical symphony. Moscow: Muzyka [in Russian].
4. Kopitko, N. (2005). Chamber cantata as an aesthetic phenomenon. Staronki historyi bielaruskaj muzyki, 8, pp. 196–203 [in Belorussian].
5. Levik, B. (1974). Cantata. In: Musical Encyclopedia. Vol. 2. Moscow: Sovetskaya entsiklopediya, pp. 697–700 [in Russian].
6. Lobanova, M. (1994). Western European musical baroque: problems of aesthetics and poetics. Moscow: Muzyka [in Russian].
7. Grove, G. (2001). Grove Music Dictionary. L. Akopyan (Ed., trans.). Moscow: Praktika [in Russian].
8. Nazaykinskiy, Y. (2003). Style and genre in music. Moscow: Gumanitarnyy izdatelskiy tsentr VLADOS [in Russian].
9. Stakhevich, A. (2000). Art of bel canto in Italian opera of XVII XVIII centuries. Kharkov: KhDAC [in Russian].
10. Tereshchenko, A. (1980). Ukrainian Soviet Cantata and Oratorio (1917–1945). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
11. Tukova, I. (2003). Functionalization of instrumental genre models of the West European baroque in Ukrainian music of the second half of the twentieth century. Extended abstract of PhD thesis. Kyiv [in Ukrainian].
12. Khokhlovkina, A. (1955). Soviet oratorio and cantata. Moscow: Muzgiz [in Russian].
13. Yarko, M. (1991). Genre-style features of modern chamber cantata. Based on the works of Ukrainian composers of 70–80s of the twentieth century. Extended abstract of PhD thesis. Kyiv [in Ukrainian].
14. Fortune, N., Timms, K., Boyd, M., Krummacher, Fr., Tanley, D. (1980). Cantata. In: S. Sadie (Ed.). The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Vol. 3. London: Macmillan Publishers, pp. 694–718 [in English].
15. Kennedy, M. (2006). Cantata. In: The Oxford Dictionary of Music. 2nd ed. Oxford; New York: Oxford University Press, p. 976 [in English].
16. Miller, R. (1996). On the Art of Singing. New York; Oxford: Oxford University Press [in English].