Наскільки серйозною є ситуація з сучасною «серйозною музикою»?
PDF (English)

Ключові слова

серйозна музика, опусна музика, сучасна музика, Т. Адорно, соціологія музики

Як цитувати

Kalisch, V. (2019). Наскільки серйозною є ситуація з сучасною «серйозною музикою»?. Київське музикознавство, (58), 175-196. https://doi.org/10.33643/kmus.2019.58.14

Анотація

Актуальність теми. Обговорення, класифікація та оцінка нового в музиці все ще твердо пов’язані з історично сформованою точкою зору про підхід до музики, орієнтований на творчість. При цьому з одного боку, на перший план висуваються нові властивості матеріалу, а з іншого – враховується диференціація й новизна композиційних технік, що використовуються.

Однак насправді, така точка зору виникла в XIX столітті і естетично була орієнтована на «автономію» творів. Хоча це питання неодноразово піддавався сумніву, а такий підхід було важко застосувати до музики, неорієнтованої на твір (опус), він до недавнього часу продовжував існувати й підтримувався як «матеріальна естетика».

Мета статті. Обговорення матеріально-естетичної спрямованості в статті – спочатку з точки зору продюсера (композитора), а потім – з філософсько-музичної (Т. Адорно) та реципієнтної (з позиції слухача) – покликане показати альтернативний підхід, який надає центрального значення питанню «висловлювання». Наукова новизна і результати дослідження. Все вищезазначене не тільки змінює співвідношення між засобами і метою, відновлює реалізоване в музиці власне право на самовираження, але також переносить композиційне використання засобів в «аспекті прогресу» на рівень розумної доцільності.

Методологія дослідження. Стаття базується на музично-історичних, естетичних, соціологічних і дискурсивно-аналітичних аргументах, що лежать в основі актуального музикознавчого дискурсу, з урахуванням відповідної літератури.

https://doi.org/10.33643/kmus.2019.58.14
PDF (English)

Посилання

1. Adorno T. W. Über einige Schwierigkeiten des Komponierens heute // Aspekte der Modernität / hg. von H. Steffen : Kleine Vandenhoeck-Reihe. Vol. 217 S. Göttingen, 1965. S. 129–149.
2. Binkowski B. Die politische Bedeutung der musikalischen Bildung für die Demokratie // Fortschritt und Rückbildung in der deutschen Musikerziehung : Vorträge der sechsten Bundesschulmusikwoche. Bonn, 1965. Mainz, 1965. S. 46–63.
3. Franzke H. R. Das Lied in der Welt der Arbeit // Musik als Lebenshilfe : Vorträge der zweiten Bundesschulmusikwoche. Hamburg 1958, S. 164–170.
4. Klein R. Das Symphoniekonzert : Ein Stilführer durch das Konzertrepertoire. Munic, 1971. 348 s.
5. Kunz S. Musik am Arbeitsplatz. Fragmente. Beiträge zur Musiksoziologie Vol. 14. Vienna-Munic, 1991.
6. Mahnkopf C.-S. Kritik der neuen Musik. Entwurf einer Musik des 21. Jahrhunderts. Eine Streitschrift. Kassel u.a.O., 1998. 149 s.
7. Matthewes E. Musik als Lebenshilfe // Musik als Lebenshilfe : Vorträge der zweiten Bundesschulmusikwoche. Hamburg, 1958. S. 53–59.
8. Pieper J. Muße und menschliche Existenz // Musik und Bildung in unserer Zeit : Vorträge der vierten Bundesschulmusikwoche. Berlin, 1961. Mainz, 1961. S. 20–24.
9. Volbach F. Handbuch der Musikwissenschaften. Bd. II: Ästhetik, Akustik und Tonphysiologie, Tonpsychologie. Münster, 1930.
10. Wiora W. Musik und Ethos // Musik als Lebenshilfe : Vorträge der zweiten Bundesschulmusikwoche. Hamburg, 1958. S. 19–37.